فیلم"افترسان"

"Aftersun"

Aftersun
لوگو

1

1/5

86

7.7

7.5/10

95

96

معرفی فیلم

وقتی می­‌شنویم که عمر در یک چشم برهم زدنی می‌گذره، یا با مرور خاطرات به نظر ما میرسه که انگار همین دیروز بود که این اتفاق افتاد؛ نباید فراموش کنیم که همین دیروزها سازنده­‌ی امروز ماست.
رابطه پدر و دختری در یک تعطیلات تابستانی چند روزه، چقدر می­‌تونه خاطره‌ساز باشه؟ تا حدی که تا سال­‌ها بعد و در بی­‌کسی دختر، تنها دارایی‌اش باشه؟
خاطراتی که سوفی در این تعطیلات با پدرش می‌سازه، به مهمترین بخش زندگی و شخصیتش بدل میشه، و با مرورش انگار یه چیزی در وجودش کشف می‌کنه.

 

  • برنده 85 جایزه از 164 نامزدی
  • بهترین کارگردان فیلم اول از بفتا
  • نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد
  • برنده بهترین فیلم، کارگردان و فیلمنامه از جوایز فیلم مستقل بریتانیا

عوامل فیلم

کارگردان: شارلوت ولز

تهیه کننده: آدل رومانسکی – ایمی جکسون – بری جنکینز مارک سریک

فیلمنامه نویس: شارلوت ولز

بازیگران: پل مسکال – فرنکی کوریو – سلیا رولسون-هال

مدت زمان: 101 دقيقه

گالری تصاویر
تحلیل آیه دُ سینما
حسین طالبی
حسین طالبی
بیشتر بخوانید

از همان اول صحنه‌های فیلم ضد ارتباط‌گیری بود و نمی‌شد تحمل کرد. فیلم واقعاً ژانرش برای من مشخص نشد. از لحاظ قصه‌گو بودن باید بگم، اون فیلم هایی که ما تو این سبک دیدیم و قصه از دلش کشیدیم بیرون، این فیلم قطعاً ببین اون ها قرار نمی‌گیره. راحت می‌تونیم بگیم قصه‌گو نبود با خیال راحت. مطالعه کامل

حسین سرانجام
حسین سرانجام
بیشتر بخوانید

تو کل دنیا آدم‌های مختلفی میرن به‌خاطر جوایز، این فیلم را ببینند و بعد بیان بیرون، حال‌شون به‌هم خورده باشد و درصد آدم‌های این‌جوری که حالشون از این فیلم به‌هم می‌خورد کم نیست، نه به‌لحاظ محتواش، بلکه به‌لحاظ این‌که این فرم چیزی بهش منتقل نکرده و میان بیرون می‌گن آقا تمام اون جایزه ها الکی بود. مطالعه کامل

علی افشار
علی افشار
بیشتر بخوانید

من خیلی کلیت فیلم رو متوجه نشدم. وسط فیلم برای اولین‌بار بعد از سی هفت سال خوابم برد. مطالعه کامل

سید محسن امامیان
سید محسن امامیان
بیشتر بخوانید

فیلم اول واقعاً چیزی نداشت و حتی ترکیه‌اش هم درنیومد. مطالعه کامل

حسین حسنی
حسین حسنی
بیشتر بخوانید

من خیلی ارتباط با فیلم نداشتم. نمی‌دونم واقعاً چرا یه هم‌چین فیلمی رو مخاطب می‌پسندد یا ناقد می‌پسندد. فیلم یا یه داستانی دارد یا یک روایتی. تا مثلا با روایت هم ذات پنداری ایجاد ‌کنه یا مطالعه کامل

حسن نیکویی
حسن نیکویی
بیشتر بخوانید

فیلم موقعیت محور بود. اگر چیزی هم توش هست خیلی مبهمه که آدم نمی‌تونه بفهمه. مطالعه کامل

سیدعلیرضا حسنی
سیدعلیرضا حسنی
بیشتر بخوانید

فیلم در حد اندازه که بهش توجه شده واقعاً نبود. شاید این همه توجه به خاطر پرداختن به اقلیت‌ها و هم‌جنس بازی و این چیزا بوده. ولی روایت و خوانش برخی جاهاش رو دوست داشتم. آدم داستان اصلی رو گم می کنه مطالعه کامل

سید علیرضا عراقی
سید علیرضا عراقی
بیشتر بخوانید

فیلم از نظر من فیلم سینمایی نیست و قابل تفسیر نیست و اصلاً قابل ارزش‌گذاری نیست. حالا خیلی بخوایم بهش ارفاق کنیم بگیم فیلم مستند داستانی مطالعه کامل

محسن صابری
محسن صابری
بیشتر بخوانید

به‌نظر موضوع اصلی فیلم، هویت است. آنچه امروز ما را ساخته، از کجا آمده؟ شخصیت محوری داستان، دختر نوجوانی است که در دوره تشکیل هویت مستقل قرار دارد. در جایی در اوایل فیلم از پدر (که نزدیک تولد سی‌وچند سالگی‌ش است) می‌پرسد: مطالعه کامل

محمدهادی فضل الله نژاد
محمدهادی فضل الله نژاد
بیشتر بخوانید

احتمالا ً در قسمت بعدی فیلم قراره متوجه بشیم جریان فیلم چی بوده. مطالعه کامل

نظرات منتقدین جهانی
مارک کرمود
The Observer
بیشتر بخوانید
این فیلم ترکیبی از نومیدی و شادی و عمق و پوچی است که کلید طلسم جادویی این فیلم جذاب هستند.
پیتر برادشاو
The Guardian
بیشتر بخوانید
این خانواده می‌توانست از هم بپاشد. و با این حال اعتراضی سرکش و انرژی مضحکی در هر سکانس آن جاری است.
ای. او. اسکات
The New York Times
بیشتر بخوانید
چیزی که فیلم جاده خاکی را به یاد ماندنی و ویرانگر کرده، شیوه‌ای است که با آن به بررسی زندگی عادی در شرایط اجباری می‌پردازد.
وندی اید
Screen Daily
بیشتر بخوانید
این فیلم به طور هیجان انگیزی خلاق، به طور راضی کننده‌ای برجسته و سرشار از گرما و انسانیت است. جاده خاکی یک پیروزی است.
دیوید ارلیچ
Indie Wire
بیشتر بخوانید
یک کمدی زیبا و دقیق که قلب شما را تکه تکه خواهد کرد؛ فیلمی که بین تراژدی و طنز تلخ تغییر مسیر می‌دهد و آگاهانه همه لحظات کوبنده‌اش را با جوکی جدی خراب می‌کند.
تارا بنت
IGN
بیشتر بخوانید
فیلم Hit the Road اثری قوی و در عین حال سرگرم کننده درباره فداکاری‌هایی است که برای خانواده انجام می‌دهیم.
دیو وایت
The Wrap
بیشتر بخوانید
پناهی و امین جعفری (فیلمبردار) از همه سنت‌های آشنای سینمای معاصر ایران استفاده کرده و پیچش‌هایی تازه به آن داده‌اند.
ریچارد برودی
The New Yorker
بیشتر بخوانید
جاده خاکی اثری از رئالیسم تجربی است که مانیفستی برای قدرت تخیلی مشاهده و قدرت سیاسی تخیل محسوب می‌شود.
جیکوب اولر
Paste Magazine
بیشتر بخوانید
سفرهای جاده‌ای همیشه باید تمام شوند، اما فیلم عالی Hit the Road فیلمساز هیجان‌انگیزی را معرفی می‌کند که سفرش تازه شروع شده است.
جیک کرینگ-شریفلز
The Film Stage
بیشتر بخوانید
قدرت فیلم از آشکارسازی‌های آرامی آمده که در جاده‌های بیابانی سرراست و تپه‌های پرپیچ و تاب پیدا می‌شوند و نتیجه آن اوجی دردآور و احساسی است.
دونالد کلارک
The Irish Times
بیشتر بخوانید
یک کمدی دوست داشتنی از جدی‌ترین صورت.
مارک فینی
The Boston Globe
بیشتر بخوانید
پناهی با علاقه‌اش به برداشت‌های بلند و فیلمبرداری ساده، مهارت خاصی در حفظ تعادل میان کمدی (اغلب به واسطه شیرین زبانی‌های پسر کوچک) و احساسی عمیق‌تر دارد.
جنی نالف
The Austin Chronicle
بیشتر بخوانید
فیلم Hit the Road مملو از اندیشه‌ها، ایده‌ها و استعاره‌هایی‌ست که می‌توانند در پایان منجر به احساس سنگینی در مخاطب شوند. اما برای آنهایی که دوست دارند عمیق‌تر شوند و از این جذابیت‌های ساده‌انگارانه رد شوند، یک فیلم اول چند لایه و جاه طلبانه است.
جی. آلن جانسون
San Francisco Chronicle
بیشتر بخوانید
پناه پناهی که با فیلم Hit the Road اولین فیلمش را ساخته، قطعا ژن‌های دردسرساز پدرش را به ارث برده است. تمرکز او روی تدوین خوب بوده، اما فیلم پیچ و خم دارد و گاهی ریتمش می‌افتد. مشکل قطعا این است که فیلمساز اطلاعات مرتبطی که می‌توانست بیننده را تا انتها درگیر فیلم کند به ما نمی‌دهد.
دیگو سمرین
Slant Magazine
بیشتر بخوانید
به دلیل تایم طولانی، فیلم پناه پناهی از هر هدف روایی جذاب دور شده است.
قبل
بعدی
پیمایش به بالا