فیلم سینمایی «صبح اعدام»

پوستر فیلم سینمایی صبح اعدام

معرفی فیلم

«صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه کنندگی علی شیرمحمدی تازه‌ترین محصول سازمان سینمایی سوره و بنیاد سینمایی فارابی، برشی از لحظات پایانی زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی است که در پی قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ محکوم به اعدام شدند. داستان این فیلم در فاصله زمانی ۵ تا ۶:۳۰ صبح این روز روایت می‌شود.

پیرنگ اصلی این داستان اعتراضی و سیاسی، اقتباسی از گزارش واقعی خبرنگار روزنامه کیهان از مراسم تیرباران این ۲ شخصیت است که بهروز افخمی پس از سال‌ها تحقیق و پژوهش آن را به فیلمنامه «صبح اعدام» تبدیل کرده است.

علاوه بر ارسطو خوش رزم در نقش حاج اسماعیل رضایی، مسعود شریف در نقش طیب حاج رضایی، داود فتحعلی‌بیگی در نقش قاضی عسکر، پوریا منجزی در نقش کلیددار طیب، مهرداد نیکنام در نقش تیمسار، محسن آوری در نقش سرهنگ دادستانی و کاوه دارابی در نقش خبرنگار کیهان و فریبا آذرشب در نقش مادر حاج اسماعیل رضایی در تازه‌ترین ساخته بهروز افخمی نقش آفرینی می‌کنند.

بهروز افخمی درباره این فیلم گفته است: فیلمنامه «صبح اعدام» را بر اساس گزارش مطبوعاتی کیهان نوشته‌ام. دیالوگ‌های طیب حاج‌رضایی و حاج اسماعیل رضایی را که در روزنامه نوشته شده بود به صورت مستقیم در فیلمنامه آورده‌ام. البته برای نوشتن فیلمنامه، از منابع و اسناد دیگر از جمله کتاب «طیب در گذر لوطی‌ها» استفاده و اقتباس کردم. کتاب «طیب در گذر لوطی‌ها» مصاحبه‌های مختلفی با لوطی‌های تهرانی دارد که طیب را می‌شناختند و نثر آن تهرانی قدیمی است و برای نوشتن فیلمنامه برایم بسیار کارآمد بود.

عوامل فیلم

نویسنده و کارگردان: بهروز افخمی، تهیه‌کننده: علی شیر محمدی، 

بازیگران: مسعود شریف، ارسطو خوش رزم، داود فتحعلی‌بیگی، پوریا منجزی، محسن آوری، کاوه دارابی

 مدیر فیلمبرداری: حسنعلی اسدی، طراح صحنه و لباس: علی شیرمحمدی،  طراح گریم: محسن دارسنج، مدیر صدابرداری: امیرحسین گل محمدی

تحلیل آیه دُ سینما
سید حمید رضا قادری
سید حمید رضا قادری
بیشتر بخوانید

قصه فیلم روایت ساعت های منتهی به اعدام طیب حاج رضایی و محمد اسماعیل رضایی است. دو بزرگ کاسب و سفره داری که در قیام 15 خرداد 1342 بازداشت و اعدام شدند. به جرم آشوب و هواداری از امام خمینی. مطالعه کامل

حسین حسنی
حسین حسنی
بیشتر بخوانید

اول: باید از فاصله‌گذاری‌های کلاسیک بین مستند و سینمائی دست بکشیم، باید دنبال تعاریف جدیدی باشیم که مرزها بمانند وگرنه آشفته‌بازاری خواهد شد. دوم: شروع مستندگونه‌ی فیلم هوشمندانه بود، چرا؟ مطالعه کامل

حسین سنگ برگان
حسین سنگ برگان
بیشتر بخوانید

گاهی کارگردان ها برای اینکه قدم رو به جلوتری داشته باشند در فیلم هاشون تلاش می کنند تا نمود جدیدی از تفکر و یا رشد علمی ، دانشی و تجربی خودشون رو در فیلم به نمایش بگذارند. مطالعه کامل

حسین طالبی
حسین طالبی
بیشتر بخوانید

وقتی همه، یعنی از تهیه‌کننده تا هیات انتخاب، تماشاگران و داوران جشنواره از یک فیلم خوش‌شان بیاید، یعنی موفقیت واقعی و رسیدن به قله توسط فیلم‌ساز. قوی دل قله را فتح کرد. علی فراهانی صدر قطعا در دهه اخیر بهترین فیلم‌ساز اول است که تمام رقبای خود را در رقابتی نا برابر پشت‌سر گذاشت... مطالعه کامل

پیمایش به بالا