فیلم سینمایی «بی بدن»

معرفی فیلم

فیلم «بی بدن» اولین ساخته سینمایی مرتضی علیزاده احتمالاً یکی از فیلم‌های مهم و جنجالی جشنواره فیلم فجر ۴۲ است.

«بی بدن» فیلمی جنایی است که از یک پرونده معروف جنایی دهه ۹۰ الهام گرفته است؛ پرونده قتل غزاله شکور به دست آرمان عبدالعالی که چندین بار تا مرحله اجرای حکم رفت و برگشت. بر این اساس، غزاله شکور دختر ۱۹ ساله‌ای بود که روز ۱۲ اسفند سال ۱۳۹۲ به دست آرمان عبدالعالی کشته شد و جسدش هرگز پیدا نشد. آرمان عبدالعالی در زمان وقوع جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشت. روند طولانی رسیدگی به پرونده قتل غزاله شکور در نتیجه مفقودی جسد و همین‌طور صدور احکام متعدد اعدام و لغو در آخرین لحظات این پرونده را پیچیده کرد. عبدالعالی سرانجام در دادگاه مجرم شناخته و بامداد چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ به دار آویخته شد. از این پرونده به عنوان یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های جنایی ایران یاد می‌شود.

سروش صحت، گلاره عباسی، الناز شاکردوست و نوید پورفرج ایفاگر نقش‌های اصلی «بی بدن» هستند.

کاظم دانشی کارگردان مستعد و جوان ایران که پیش از این فیلم «علفزار» را ساخته بود، فیلمنامه «بی بدن» را نوشته است. «علفزار» نیز که در دوره چهل و یکم جشنواره فیلم فجر حضور داشت، حواشی کم نداشت.

حاشیه‌های فیلم سینمایی «بی بدن» از جایی رسانه‌ای شد که سایت مشرق با اطلاعات کامل از فیلمنامه و سیر داستانی فیلم خواستار توقف پخش آن شد. آن‌طور که این سایت ادعا کرده «بی‌بدن» یک اثر جسور در نشان دادن جزییات یک پرونده مهم قضایی است و خانواده عبدالعالی نیز نسبت به ساخت این فیلم راضی نیستند. فشارها برای حذف این فیلم از فهرست آثار حاضر در جشنواره تا جایی بالا گرفت که برخی بدون تماشای فیلم آن را اثری ضد امنیت ملی معرفی کردند!

عوامل فیلم

 کارگردان: مرتضی علیزاده، نویسنده: کاظم دانشی، تهیه‌کننده: مصطفی احمدی

بازیگران: سروش صحت، گلاره عباسی، الناز شاکردوست و نوید پورفرج، پژمان جمشیدی

 تدوینگر: مهدی سعدی، آهنگساز: حبیب خزایی‌فر

تحلیل آیه دُ سینما
سید حمید رضا قادری
سید حمید رضا قادری
بیشتر بخوانید

فیلم، قصه تراژیک آرمان عبد العالی و غزاله شکوری البته در فیلم اسم ها عوض شدند ولی همونه با انبوهی جزییات که هیچ وقت در فضای مجازی نشنیدید و نشون می ده تیم سازنده به پرونده دسترسی داشتند. مطالعه کامل

حسین حسنی
حسین حسنی
بیشتر بخوانید

باید از کاظم دانشی ممنون باشیم که با اثر قابل قبولش علفزار پای پرونده‌های قضایی را به سینما باز کرد، و حالا با اثری دیگر، انگار مسئولین قضایی را مجاب کرده که دست از احتیاط و وسواس بردارند، و با دست و دل‌بازی بیشتری اجازه بدهند با هنر درام به مسائل و لایه‌های نهفته در این وقایع پرداخته شود. مطالعه کامل

رضا رحیمی فرد
رضا رحیمی فرد
بیشتر بخوانید

شاید هیچ چیز مثل یک فیلم خوب، اهمیت و ضرورت اقتباس در سینمای ایران را نشان ندهد. باغ کیانوش نمونه خوبی است برای اینکه بگوییم، دست از دلایل تاریخی برای عدم مراوده کافی بین ادبیات و سینما در ایران برداریم، و با آغوش باز به اقتباس آثار ادبیات داستانی روی بیاوریم. مطالعه کامل

سید محسن امامیان
سید محسن امامیان
بیشتر بخوانید

باغ کیانوش از آن دسته فیلمهایی است که می توانم در باره اش نگویم که رمانش بهتر بود . هرچند داستان باغ کیانوش نوشته علی اصغر عزتی پاک مثل دیگر آثارش دوستداشتنی و گرانبها است اما فیلم رسالتش را درست ایفا کرده و داستان را دچار ارزش افزوده می کند . مطالعه کامل

پیمایش به بالا