رقابت رسمی

Official competition

Official competition

معرفی فیلم

خلاصه داستان:

دو بازیگر، هر دو نماینده و نماد یک نسل. اما وقتی قرار باشد درکنار هم در یک فیلم بازی کنند این می­ شود یک رقابت رسمی. رقابتی تا پای جان. رقابتی تا پای قربانی کردن اصول حرفه­ ای.

  • نامزد دریافت 116 جایزه
  • برنده 43 جایزه
  • برنده جایزه بهترین فیلم کمدی از جشنواره Feroz Awards و ALMA
  • نامزد بهترین کارگردانی از جشنواره VENICE

کارگردان: گاستن دوپرات و ماریانو کوهن

تهیه کننده: جومه روورس

فیلمنامه نویس: گاستن دوپرات و ماریانو کوهن و آندرس دوپات

بازیگران: آنتونیو باندراس، پنه‌لوپه کروز، اسکار مارتینس 

فیلم بردار: آرناو والس کلومر

مدت زمان: 114 دقيقه

کشور: ایالات متحده

زبان: اسپانیا

فروش گیشه: 4/7 میلیون دلار

لوگو

2.3

7.1

79

63

96

تحلیل آیه دُ سینما
سید حمیدرضا قادری
سید حمیدرضا قادری
بیشتر بخوانید

فیلم یه ویژگی جالبی که داشت این بود که اون دو تا بازیگری که با هم‌دیگه تضاد داشتند عین همون دوتایی که تو فیلم اول بودند؛ در انتها براساس خواسته‌ی کارگردان که دو تا گیلاس را به‌هم وصل می‌کنه، عین هم می‌شن؛ چه تو فیلمی که خود کارگردانه می‌خواد بسازه؛ چه وقتی یه بازیگر نقش دو نفر را بازی می‌کنه.
برام کمدی‌اش جالب بود؛ یه کمدی که در حد و مرز کمدی‌های کلامی و روشن‌فکری ایستاده بود، با اون نمای مینی‌مال خیلی سوپر پست‌مدرن.
نکته دیگه انتخاب آنتونیو باندراس؛ که بازیگر خیلی مشهور و پول‌داریه و بیشترم تو فیلمای خز و خیل بوده، و قراردادنش مقابل اسکار مارتینس و اون دیالوگ های آشنا.
خیلی بازیگری خوبی داشت فیلم، به‌خصوص تغییر چهره‌ آنتونیو باندراس در سکانسی که چاقو می‌زنه و می‌ره و برمی‌گرده و اون کارگردان داره هدایتش می کنه.

سیدعلیرضا عراقی
سیدعلیرضا عراقی
بیشتر بخوانید

فیلم برای کسی که به بحث فیلم‌سازی و کارگردانی علاقه‌مند باشه خیلی فیلم خوبیه. حرف‌ها همان حرف‌های تکراری همیشگی بود، ولی با یه فضاسازی نو این حرف ها رو زد.

حمید قائمی مهر
حمید قائمی مهر
بیشتر بخوانید

فیلم خیلی بامزه، جذاب، دیدنی و سرگرم کننده بود. ولی از این فیلم هایی بود که به قول خود پنلوپه کروز با تیتراژ تموم میشه. برای من حداقل اینطور بود.

محسن صابری
محسن صابری
بیشتر بخوانید

بار معنایی عجیبی رو اضافه نمی‌کرد یعنی همان حرف‌هایی بود که قبلاً هم درباره سینما و هنرهای مفهومی زده می‌شد که در واقع مفهوم رو به بقیه تحمیل می‌کنند.

حسین باقرزاده
حسین باقرزاده
بیشتر بخوانید

فیلم در واقع نمی‌خواست بگه سینمایی ها اینن، بلکه می خواست بگه ما اینیم! داره با صدای بلند میگه ما اینیم، ما همین گندی هستیم که هستیم. من برداشتم اینه، آخه وقتی یه کسی میاد به کارگردان و بازیگر و همه‌ گند می‌زنه، می خواد بگه ما اینیم و این قابل تأمله.

سیدمحسن امامیان
سیدمحسن امامیان
بیشتر بخوانید

فیلم کاملا نگهم داشت و چرتم رو پاره کرد. فیلم خیلی سرپا بود و رفته بود به مصاف مدرنیته.
با استفاده از خود مدرنیته رفته بود به‌ نقد مدرنیته!

هادی فضل الله نژاد
هادی فضل الله نژاد
بیشتر بخوانید

در مورد فیلم باید بگم که من به شخصه از فیلم هایی که ساختن یه فیلم، شکل گرفتن فیلم و کلا پشت ماجرای فیلم‌ها رو روایت می‌کنه خیلی خوشم میاد. به‌خصوص که تم کمدی هم قاطیش کرده باشه جذابیتش را خیلی بیشتر می‌کنه.
به ایده‌ی ساخت فیلم که یه پول داری صرفاً از سر یه آروغ روشن‌فکری یا بدتر از اون از سر بیکاری تصمیم می گیره بین ساختن پل و فیلم، فیلم را بسازه توجه کنید. جالب‌تر این بود که آخرسر پل را هم ساخت، یعنی این کار اینقدر براش بی‌ارزش بود. از اون طرف یه زنی که اونم معروف شدنش انگار به‌خاطر آروغ روشن‌فکری بوده، چون از شخصیتش و حرکاتش داریم می‌بینیم، بیاد کارگردانیش را قبول کنه. بازی‌گرایی که اونام تمام فکرشون، زندگی‌شون، پوچه بیان بازی کنن.
احتمالاً شعار فیلم همین باشه که اینا خبری توشون نیست.

نظرات سایر منتقدین
سوفی مانکس کافمن
The Playlist
بیشتر بخوانید
گام‌های کنترل شده در قصه‌گویی، قاب‌های زیبا و تسلط فیلم‌ساز بر اثر باعث شده با فیلمی کاملا سرگرم کننده و نه کاملا خنده‌دار مواجه باشیم و بازی کمیک شخصیت‌های محوری (آنتونیو باندراس، پنه‌لوپه کروز و اسکار مارتینز) هم جالب توجه است. یک شوخ‌طبعی دوست‌داشتنی در سبک زیبایی‌شناختی اثر تنیده شده که کارگردانی خوب و فیلم‌برداری استادانه‌ی فیلم در شکل‌گیری آن بسیار تأثیرگذار بوده است. در فیلم‌نامه هر شخصیت به کمال می‌رسد و جزئیات بالای داستان و شخصیت‌پردازی، بیننده را سر شوق می‌آورد.
جاناتان رامنی
Screen International
بیشتر بخوانید
فیلم‌نامه که توسط دو کارگردان فیلم و همکار همیشگی‌اشان آندرس دوپرات نوشته شده است، از ظرافت‌های روان‌شناختی خاصی بهره می‌برد و به‌طور پیوسته شخصیت‌های خود را ارتقاء می‌دهد، اگرچه در فیلم شوخی‌های تکراری و بی‌معنی هم وجود دارد که سبب می‌شوند مسابقه رسمی کمی طولانی شود، اما این فیلم هرگز بیینده‌اش را خسته نمی‌کند. بازی بازیگران هم در این فیلم تیاتری و پرحرف قابل تحسین است. کروز و باندارس از نقش‌های همیشگی خود فاصله می‌گیرند و عملکرد خوبی دارند.
نیکلاس باربر
IndieWire
بیشتر بخوانید
تماشای اجرای کمدی و کمیک پنه‌لوپه کروز و آنتونیو باندراس بسیار جذاب است و فیلم‌ساز با صحنه‌های خنده‌دار و پوچ‌گرایانه‌ی پایانی، کار را به اوج می‌رساند. با وجود اینکه عملکرد بازیگران خوب است و آن‌ها استفاده‌ی درستی از میمیک صورت خود دارند، اما گاهی فیلم‌نامه‌ی اثر لنگ می‌زند. ما با قصه‌ای به پیچیدگی و ظرافت «شهروند برجسته» (یک فیلم درام-کمدی اسپانیایی) مواجه نیستیم و برخی از صحنه‌های فیلم اضافی یا غلو شده به‌نظر می‌رسند.
قبل
بعدی
پیمایش به بالا