افترسان

Aftersun

درباره پخش ویدیو فیلم جاده خاکی
پوستر فیلم جاده خاکی

معرفی فیلم

خلاصه داستان:

فیلم درباره خانواده‌ای است که پسر بزرگ آنها تصمیم گرفته به صورت غیرقانونی از ایران برود. آنها برای بدرقه پسرشان راهی سفری جاده‌ای می‌شوند تا به مرز برسند و پسر را راهی کنند.

کارگردان: پناه پناهی

تهیه کننده: مستانه مهاجر، پناه پناهی، جعفر پناهی

فیلمنامه نویس: پناه پناهی

بازیگران: پناه پناهی، پانته‌آ پناهی ها، حسن معجونی، رایان سرلک، امین سیمیار

موسيقى: پیمان یزدانیان

فیلم بردار: امین جعفری

تدوینگر: اشکان مهری، امیر اطمینان

مدت زمان: ٩٩ دقيقه

کشور: ایران

زبان: فارسی

لوگو

2.5

7.3

90

85

94

نظرات منتقدین آیه دو سینما
فضل‌ الله‌ نژاد
فضل‌ الله‌ نژاد
بیشتر بخوانید

[بخش زیادی از بار معنایی و احساسی] فیلم جاده‌خاکی، روی دیالوگ‌ها سوار شده است. فرهیختگی [و کنایه‌های] بیش‌ازحد و گاه تهوع‌آوری که در کلماتشان جاری است. با این حال فیلم تمام تلاشش را می‌کند تا از تلخی وحشتناک قصه‌اش بکاهد با اینکه موفق شد دست‌کم اشک مرا دربیاورد. ولی از حرف‌ها و شوخی‌ها و شخصیت کودک استفاده کرد تا زهر تلخی قصه را بگیرد تا مانع از زار زدن بیننده شود. وضعیت اسفناک خانواده را این‌چنین مدیریت کرد و صدالبته احساسات بیننده را. به‌گمانم آهنگ پایانی فیلم از ابراهیم حامدی، پیام اثر بود: آقا نرو! بشین و بمان و بساز. از ابتدای فیلم پرسش بیننده درباره این خانواده که «اینا کجا می‌خوان برن؟» و به نوعی طرح معما باعث پیگیری قصه می‌شود.

حسین طالبی
حسین طالبی
بیشتر بخوانید

درون فیلم و برخلاف آن‌چه در حال وقوعه - یعنی نمایش روند مهاجرت غیرقانونی یک نفر - چیزی که می‌بینیم زیبایی‌های طبیعت ایرانه. این‌طور می‌فهمیم که چرا با این‌ همه زیبایی داری فرار می‌کنی؟! برای چی مهاجرت می‌کنی؟ فیلم قصه و از لحاظ دراماتیک موتور پیش‌رانی ندارد - ولی مرا به قدر لازم از نظر حسی درگیر می‌کند گرچه - تلاش می‌کند با قاب‌هایی مثل کارت‌پستال ما را سرگرم کند. بخش دیگری از جذابیت فیلم هم دیالوگ‌ها و شیرین‌زبانی کودک است. برای من بیننده دیدن یک مدل دیگر از خانواده ایرونی جذاب بود. خانواده‌ای که در عین صمیمیت یه گرایش مذهبی هم دارند، صلوات فرستادن، آیت‌الکرسی خواندن، سجده‌کردن‌های کودک. خانواده ترکیب عجیبی دارد و جدیدند. فیلم از لحاظ سینمایی برای من چیزی ندارد؛ قاب زیبا سینما نیست. در آن قاب یا اتفاق دراماتیک می‌افتد تا من گیر آدم‌های قصه بیفتم تا آخر یا نمی‌افتم.

سیدعلیرضا عراقی
سیدعلیرضا عراقی
بیشتر بخوانید

فیلم جاده‌‌خاکی در پی درگیرکردن حس مخاطبه. بدون هر نوع ادابازی در کار با دوربین و این خیلی خوب بود. با کمترین مواد داستانی و تکیه بر دیالوگ‌نویسی و شیمی روابط اعضای خانواده. حتی به نظرم فحاشی اعضای خانواده هم جذابیت دارند.

سید محسن امامیان
سید محسن امامیان
بیشتر بخوانید

شنیدید می‌گن «تجزیه‌اش خوب بود مرده‌شور ترکیبش رو ببرن؟»
جاده‌خاکی برعکس بود؛ ترکیبش خوب بود اما تجزیه‌اش مشکل داشت. در سودای تعریف قصه مهاجرته و مشکلات و مصائب مهاجرت و [البته یادش نمی‌رود بگوید] این مملکتی است که در مسابقات دوچرخه‌سواری‌اش تقلب می‌شود. خلاصه مردمش متقلبند! برای نمونه طرف پول گوسفند را گرفت و به ما پوستش را فروخت. یا دریاچه ارومیه خشک شده یا «ما چقدر دروغ گفتیم به بچه‌هامون». و البته یک خانواده که دچار بحران هویته. فیلم ترکیبی بود از سینمای کیارستمی و ده‌نمکی با مجیدی! فیلم مثل بازیگرهای تئاتریش دیالوگ‌محوره. از فیلم یک قابش را دوست داشتم: هروله میان صفا و مروه مادر میان پدر و قاچاقچی در آن نمای لانگ‌شات.

افشار
افشار
بیشتر بخوانید

چکیده داستان فیلم اینه: خانواده‌ای می‌رن که پسرشون رو فراری بدن! خب چرا؟
اگر یک غیر ایرانی فیلم را ببیند اصلاً متوجه نمی‌شود چرایی این گریختن را. در خود فیلم توضیحی وجود ندارد. ما چون ایرانیم و خاندان کارگردان را می‌شناسیم مضمون و چرایی فیلم برایمان قابل حدس است که آقا این ایران زیبای توی فیلم جای خوبی نیست برای زندگی! که باید پسرت را با زحمت و فلاکت [زیر ردای گوسفند] فراری بدی. بدون هیچ توضیحی درباره شرایط پسر جوان خانواده.

حمید قائمی مهر
حمید قائمی مهر
بیشتر بخوانید

برای یک فیلم‌اولی فیلم خوب درآمده. به این معنا که قوی بود در گفتن حرفش به زبان سینمایی. حرف فیلم هم مشخصه: ایران قشنگه! ایران بهشته! اما چی باعث می‌شه که یه عده دست‌وپا بزنند از این بهشت جگرگوشه‌شون رو فراری بدن؟ تو قراره این‌جا به فنا بری، فقط جلو چشم ما به فنا نرو. برو اونور به فنا برو!

نظرات سایر منتقدین
مارک کرمود
The Observer
بیشتر بخوانید
این فیلم ترکیبی از نومیدی و شادی و عمق و پوچی است که کلید طلسم جادویی این فیلم جذاب هستند.
پیتر برادشاو
The Guardian
بیشتر بخوانید
این خانواده می‌توانست از هم بپاشد. و با این حال اعتراضی سرکش و انرژی مضحکی در هر سکانس آن جاری است.
ای. او. اسکات
The New York Times
بیشتر بخوانید
چیزی که فیلم جاده خاکی را به یاد ماندنی و ویرانگر کرده، شیوه‌ای است که با آن به بررسی زندگی عادی در شرایط اجباری می‌پردازد.
وندی اید
Screen Daily
بیشتر بخوانید
این فیلم به طور هیجان انگیزی خلاق، به طور راضی کننده‌ای برجسته و سرشار از گرما و انسانیت است. جاده خاکی یک پیروزی است.
دیوید ارلیچ
Indie Wire
بیشتر بخوانید
یک کمدی زیبا و دقیق که قلب شما را تکه تکه خواهد کرد؛ فیلمی که بین تراژدی و طنز تلخ تغییر مسیر می‌دهد و آگاهانه همه لحظات کوبنده‌اش را با جوکی جدی خراب می‌کند.
تارا بنت
IGN
بیشتر بخوانید
فیلم Hit the Road اثری قوی و در عین حال سرگرم کننده درباره فداکاری‌هایی است که برای خانواده انجام می‌دهیم.
دیو وایت
The Wrap
بیشتر بخوانید
پناهی و امین جعفری (فیلمبردار) از همه سنت‌های آشنای سینمای معاصر ایران استفاده کرده و پیچش‌هایی تازه به آن داده‌اند.
ریچارد برودی
The New Yorker
بیشتر بخوانید
جاده خاکی اثری از رئالیسم تجربی است که مانیفستی برای قدرت تخیلی مشاهده و قدرت سیاسی تخیل محسوب می‌شود.
جیکوب اولر
Paste Magazine
بیشتر بخوانید
سفرهای جاده‌ای همیشه باید تمام شوند، اما فیلم عالی Hit the Road فیلمساز هیجان‌انگیزی را معرفی می‌کند که سفرش تازه شروع شده است.
جیک کرینگ-شریفلز
The Film Stage
بیشتر بخوانید
قدرت فیلم از آشکارسازی‌های آرامی آمده که در جاده‌های بیابانی سرراست و تپه‌های پرپیچ و تاب پیدا می‌شوند و نتیجه آن اوجی دردآور و احساسی است.
دونالد کلارک
The Irish Times
بیشتر بخوانید
یک کمدی دوست داشتنی از جدی‌ترین صورت.
مارک فینی
The Boston Globe
بیشتر بخوانید
پناهی با علاقه‌اش به برداشت‌های بلند و فیلمبرداری ساده، مهارت خاصی در حفظ تعادل میان کمدی (اغلب به واسطه شیرین زبانی‌های پسر کوچک) و احساسی عمیق‌تر دارد.
جنی نالف
The Austin Chronicle
بیشتر بخوانید
فیلم Hit the Road مملو از اندیشه‌ها، ایده‌ها و استعاره‌هایی‌ست که می‌توانند در پایان منجر به احساس سنگینی در مخاطب شوند. اما برای آنهایی که دوست دارند عمیق‌تر شوند و از این جذابیت‌های ساده‌انگارانه رد شوند، یک فیلم اول چند لایه و جاه طلبانه است.
جی. آلن جانسون
San Francisco Chronicle
بیشتر بخوانید
پناه پناهی که با فیلم Hit the Road اولین فیلمش را ساخته، قطعا ژن‌های دردسرساز پدرش را به ارث برده است. تمرکز او روی تدوین خوب بوده، اما فیلم پیچ و خم دارد و گاهی ریتمش می‌افتد. مشکل قطعا این است که فیلمساز اطلاعات مرتبطی که می‌توانست بیننده را تا انتها درگیر فیلم کند به ما نمی‌دهد
دیگو سمرین
Slant Magazine
بیشتر بخوانید
به دلیل تایم طولانی، فیلم پناه پناهی از هر هدف روایی جذاب دور شده است.
قبل
بعدی
پیمایش به بالا