تیزر فیلم تسکین

PACIFICTION

پوستر فیلم درباره نهنگ

معرفی فیلم

خلاصه داستان:

یک معلم انگلیسی منزوی و چاق که به طرز بیمارگونه ای چاق است، تلاش می کند تا با دختر نوجوان خود که از او جدا شده، ارتباط برقرار کند.

  • نامزد دریافت 116 جایزه
  • برنده 43 جایزه
  • برنده اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد
  • برنده اسکار بهترین طراحی چهره

کارگردان: دارن آرونوفسکی

تهیه کننده: جرمی داسن، دارن آرونوفسکی، آری هندل

فیلمنامه نویس: ساموئل دی. هانتر

بازیگران: برندن فریزر، سیدی سینک، هانگ چائو، سامانتا مورتون

موسيقى: راب سیمونسن

فیلم بردار: متیو لیباتیک

تدوینگر: اندرو ویزبلوم

مدت زمان: 117 دقيقه

کشور: ایالات متحده

زبان: انگلیسی

شرکت تولید: پروتوزا پیکچرز

توزیع‌کننده: ای ۲۴

تاریخ‌های انتشار: ۴ سپتامبر ۲۰۲۲(ونیز) /  ۹ دسامبر ۲۰۲۲ (ایالات متحده)

هزینه فیلم: ۳ میلیون دلار

فروش گیشه: ۵۳٫۲ میلیون دلار

لوگو

3.1

7.9

60

93

91

نظرات منتقدین آیه دو سینما
سیدعلیرضا عراقی
سیدعلیرضا عراقی
بیشتر بخوانید

به دلایل زیر فیلم برای من مهم بود و دوست‌داشتنی: فیلمِ تک‌لوکیشن و سختی بود برای کارگردان.
کادر‌بندی‌های کارگردان بسیار دقیق بودند.
پایان‌بندی بسیار جذابی داشت.
شخصیت دختر آن ور تهاجمی و سپس آن بعد عاطفی‌اش خیلی خوب درآمده بود.
فیلم اطلاعات را اندک‌اندک و به درستی به تماشاگر منتقل می‌کرد.
عشق واقعی یک پدر به فرزندش از دل فیلم قابل درک بود.
پدر هرچقدر هم که فرزندش با او به تندی برخورد می‌کرد بازهم عاشقانه فرزندش را دوست داشت. البته که در این فیلم مقصر پدر بود. ولی به هر حال از تندی‌ها و بدخلقی‌های دخترش ناراحت نمی‌شد.
جزییاتی هم در شخصیت‌پردازی شخصیت پدر هست که من را یاد رمان‌ها می‌اندازد مثل این‌که چندین‌بار کتاب مقدس را خوانده بود یا غذادادنش به آن پرنده و یا چاقی مفرطش یا استاد مجازی ‌بودنش ..

حمید قائمی مهر
حمید قائمی مهر
بیشتر بخوانید

احساس شخصی من این است که آرنوفسکی بعد از فیلم مرثیه‌ای برای یک رویا، با همه شلوغ‌کاری جوانانه و بازی‌های فرمی، بعد ساختن کشتی‌گیر و قوی سیاه، بعد همه فلسفی‌بازی‌ها در نوح و مادر، همه متظاهربودن‌ها و شهوات فرمیش رو گذاشته کنار و دوباره برگشته به دنیای مرثیه‌ای برای یک رویا؛ یک بازگشت مضمونی البته به دنیای آدم‌هایی که قربانی اشتباه‌های خودشان و دیگران می‌شوند و تصمیم می‌گیرند برای انتقام از خود به خود آسیب بزنند. نتیجه یک فیلم صادقانه شده.
somethi honestly یک فیلم کلاسیک روراست شخصیت‌محور با غافلگیری‌های شگفت‌انگیز و عمیق و جذاب. به نظرم این قطعاً صادقانه‌ترین حرف آرنوفسکی در سینما بود، آن هم بعد از فتح قله‌های تظاهر در فیلم مادر. بگذارید یک مقایسه کنم میان فیلم نهنگ و فیلم پسر ساخته فلوریان زلر که هر دو فیلم محصول ۲۰۲۲ هستند و در هر دو داستان پدرانی را می‌بینیم که به خاطر عشق به شخص دیگری فرزندشان را رها کرده و حالا با تبعات تنها گذاشتن آن‌ها مواجه می‌شوند و هر دو پدر سعی دارند خطای گذشته‌ را جبران کنند. اما تفاوت این‌جاست که در نهنگ همان‌طور که از هالیوود انتظار داریم پدر برای عشقش محکوم نمی‌شود، بلکه حتی مخاطب رو مجبور می‌کند با وی هم‌ذات‌پنداری کند. اما فلوریان زلر در فیلم پسر این جرات را به خرج می‌دهد و رسماً پدر را محکوم می‌کند و خانواده را در جایگاه اول قرار می‌دهد. خانواده‌ای که پدر متلاشی کرده و نمی‌تواند دیگر جبرانش کند.

آقاجانی
بیشتر بخوانید

در این فیلم بیش از هر چیز انسان می‌بینیم؛ نگاه آرنوفسکی به انسان به عنوان یک موجود عاطفه‌بنیاد با خطاها و انتقام‌ها خیلی لطیف است. این لطافت را در شیمی بین پرستار چارلی و خود چارلی می‌بینیم.
بازی‌ها و قاب‌ها واقعاً دلپذیرند و ریتم کار هم کند نشده بود. تنها گاهی حس می‌کردم کار سردرگم شده. یعنی برخی جاها ساعت را چک می‌کردی که ببینی چقدر گذشته؟
در فیلم تمرکز محوری روی صداقت و خلوص است و این یک‌رنگی را برای مخاطب یک ارزش محکم جلوه می‌دهد و به نظرم این نگاه به ارزش‌ها و انسان، نگاه والایی است. شاید هم چون فیلم را پسندیدم دارم تعریف می‌سازم؛

باقرزاده
بیشتر بخوانید

فارغ از محتواهای دینی و روان‌شناسی موجود در فیلم، مهمترین شگفتانه فیلم که شروع و پایان اثر با آن رقم می‌خورد ماجرای مقاله ده سالگی دختر چارلی درباره رمان موبی دیک است. به عبارتی فیلم نهنگ آرنوفسکی، قصه مقاله دختری ده ساله درباره رمان موبی دیک را روایت می‌کند، که خواندنش به طرز سحرآمیزی برای پدرش که یک معلم تحقیق است، حیات‌بخش است و چند بار او را از مرگ نجات بخشیده و در نهایت وقتی دختر در بزرگسالی آن مقاله کودکی‌اش را می‌خواند موجب رستگاری پدر می‌شود.
اما سوال؟ آیا واقعا یک مقاله، هر چند صادقانه باشد و هر چند برای دختر خود آدم باشد، و هر چند تنها دستاویز و یادگار او در این شرایط بد و نکبت باشد، معقول و منطقی است چنین تأثیری داشته باشد؟! یک یادگاری ارزشمند حتما می‌تواند تأثیرگذار باشد اما آیا در این حد؟ ممکن است کسی بگوید سینما یا این داستان جای حس است نه عقل که می‌پذیریم اما آن حس هم باید با پشتوانه‌هایی دربیاید. از نظر من نچ! حس این تاثیرگذاری درنیامده بود.
قرائن و مقدمات یک اتفاق حسی مثل همین اثرگذار بودن یک مقاله کودکانه، باید از نوع خودش باشد. یک اتفاق عجیب و معجزه‌آسا فقط در یک کانتکست و بافتار عجیب و معجزه‌آسا باورپذیر است. نه اینکه بستر فیلم کلا رئال باشد، تنهایی ببینیم، عجز ببینیم، چاقی ببینیم، بعد از دل این‌ها بدون هیچ تمهید مناسب و مرتبطی معجزه بیرون بیاید.
آرنوفسکی را یک فیلمساز مولف بدانیم بتونیم تاثیر سبک قصه گوییش رو همانطور که هست (بدون تجزی,) بر روان مخاطبان مذهبی و خداباور را با تاثیر قصه های کتب مقدس بر همان مخاطبان مورد تحلیل و بررسی قرار بدیم

قادری
بیشتر بخوانید

سکانس فیلمیک و سینمایی پایانی، تنها پایان ممکن و منطقی برای چنین فیلم شلوغی بود.
و البته دوپینگ و هدیه گزاف فیلمساز به پدری چنان.
شلوغ از نظر عاطفی که یک‌ریز مشغول بمباران مخاطب است تا چیزی را که مدنظر فیلمساز است بپذیرد.
پدری که مثل پدر فیلم the son، رفته بود پی عشقش و خانواده‌اش را رها کرده بود - مقصره؟ با خوانش آنتونی هاپکینز در فیلم پسر نه! - حالا متوجه شده - احتمالا در پی سوگ از دست‌دادن پارتنرش - نیاز به پشت و ثمره‌ای دارد اما همان‌قدر که خودش محق بود در سوگواری پارتنرش آن‌قدر بخورد تا شبیه نهنگ بشود دخترش هم محق بود به او پرخاش کند اما فیلم دختر را سمپات در نمی‌آورد و حتی نفرت‌انگیزش می‌کند و این بزرگترین تقلب فیلم و فیلمساز است‌.
جای جنس سوالات سختی که پسر توی فیلم the son از پدر و زن جدیدش می‌پرسد این‌جا خالی است و فیلم هم پر از مطلوبات جنبش‌های رادیکال گلوبالیست امروزی است. اثر تاثربرانگیزه؟ بله! عملا اکثریت طرفداران پرشمارش به این مهم اشاره داشته‌اند. اما همین کافیه؟ نه! فیلم در هر صورت در میانه ماند.

نظرات سایر منتقدین
رابی کالین
The Telegraph
بیشتر بخوانید
انتخاب فریزر برای این نقش تا حدودی خیلی تاثیرگذار است؛ چراکه ما هنوز این چهره دوست داشتنی را زیر آن همه چربی می‌شناسیم. اما این فقط هنرنمایی فریژر نیست که منجر به احساس همدردی و افسوس در ما می‌شود. کاراکتر چارلی پیچیده، معیوب، شوخ و از جهت دیگر کاملا انسانی است: یک کارارکتر پخته از همه جهت.
جک کینگ
The Playlist
بیشتر بخوانید
چیزی که موجب موفقیت این مطالعه خیره کننده روی مردی در هم شکسته که 9 سال است تحت فشار تمایل به خودکشی قرار گرفته، شده است، هنرنمایی عالی فریژر است که دلسوزی عمیق و عجیبی را در بینندگان ایجاد می‌کند. آنچه که به وفور در فیلم «نهنگ» به چشم می‌خورد،‌ دلسوزی نادر و عمیقی است که با نقش‌آفرینی برجسته برندن فریزر بهتر نیز شده است
روری اوکانر
The Film Stage
بیشتر بخوانید
فیلم The Whale 2022 نمایشی از هنر آرونوفسکی در خلاصه‌ترین حالت آن است.
جین کراوثر
Total Film
بیشتر بخوانید
صرف نظر از جملات آغازین کنایی شروع مکالمه‌ها، فیلم نهنگ 2022 مهربان‌ترین فیلم آرونوفسکی تا کنون است که بینندگانش را به پذیرش، توافق، همدلی و بخشش دعوت می‌کند.
جان بلیسدیل
Cinevue
بیشتر بخوانید
در کنار فیلم The Wrestler، فیلم سینمایی وال ۲۰۲۲ مهربان‌ترین و دلسوزترین فیلم آرونوفسکی است. این فیلم دعوتی بزرگ برای همدلی و توافق است.
استفانی زاچارک
Time
بیشتر بخوانید
گاهی یک بازیگر می‌تواند کاستی‌های یک کارگردان را به حداقل برساند و این دقیقا کاری است که فریژر در این فیلم انجام می‌دهد.
لیلا لطیف
IndieWire
بیشتر بخوانید
برای فریژر فیلم The Whale 2022 سکوی پرتابی در حرفه بازیگری‌اش است که کاملا نیز لیاقت آن را دارد. برندن فریزر شایستگی یک ستاره سینما بودن را دارد و این موضوع از نقش‌آفرینی خیره‌کننده او در فیلم «نهنگ» کاملا مشخص است.
بن کرول
The Wrap
بیشتر بخوانید
همانند صدها پوند لاتکسی که روی بدن فریژر را پوشانده است، خود فیلم هم نیاز دارد که بازیگرانش زیر پوشش پرده‌ای سلطه‌جو به ایفای نقش بپردازند.
نیکولاس باربر
BBC
بیشتر بخوانید
فیلم نهنگ 2022 ریتم، ساختار و آداب یک ملودرام قدرتمند اما کلیشه‌ای را کاملا حفظ می‌کند.
اوون گلیبرمن
Variety
بیشتر بخوانید
اکثر لحظات فیلم سینمایی وال ۲۰۲۲ خیلی ساده، به خوبی هنرنمایی برندن فریژر نیستند. با این حال به خاطر هنرنمایی او هم که شده، این فیلم ارزش دیده شدن را دارد.
لی گرینبلت
Entertainment Weekly
بیشتر بخوانید
فیلم The Whale 2022 اغلب احساسی بدترکیب و به طور دیوانه‌کننده‌ای ناهماهنگ دارد و فریژر را در ملودرامی گیر انداخته که لایق هنرنمایی دوست داشتنی و فروتنانه او نیست. هر جایزه‌ای که او برای این فیلم بگیرد، لیاقتش را دارد…
سارا کورچاک
Consequence
بیشتر بخوانید
کارگردانی فیلم نهنگ 2022 ضعف دارد؛ چراکه آرونوفسکی خیلی شیفته و اسیر قابلیت‌های گروتسک این بدن در مرکز فیلمش شده تا جایی که او اغلب قادر نیست روی چیز دیگری تمرکز کند.
پیتر برادشاو
The Guardian
بیشتر بخوانید
فریزر کاری صادقانه در نقش چارلی انجام داده و هانگ چائو تندخویی خوشایندی را وارد این درام کرده است، اما در نهایت فیلم سینمایی وال ۲۰۲۲ خیلی ضعیف است.
برایان فورمو
Collider
بیشتر بخوانید
فیلم The Whale 2022 غیر اصیل، بی ارزش و مصنوعی است و پیام‌هایش خیلی ساده‌انگارانه هستند.
دیوید رونی
The Hollywood Reporter
بیشتر بخوانید
این اثر درام به سبک تئاتر است و اصلا سعی ندارد این موضوع را پنهان کند بلکه با داستان‌سرایی دلسوزانه و لایه‌هایی از عشق، درد و ناامیدی توانسته خود را ارتقاء بدهد. برندن فریزر با نقش‌آفرینی دلنشین خود توانسته قلب بیننده را به شدت تحت تاثیر قرار بدهد.
قبل
بعدی
پیمایش به بالا